Zajęcia otwarteczy inaczej pokazowe są formą przybliżenia innym ciekawego, innowacyjnego warsztatu pracy nauczyciela. Nauczyciela, który ma chęć podzielenia się swoim doświadczenie z innymi koleżankami czy kolegami, młodszymi stażem lub też poszukującymi ciekawych rozwiązań metodycznych.
Pojęcie lekcji/zajęć otwartych jest ujęte w przepisach prawa oświatowego i jest ściśle powiązane z rozwojem zawodowym nauczyciela. Lekcje/zajęcia otwarte mogą być prowadzone w obecności dyrektora, innych nauczycieli, rodziców, nauczyciela konsultanta lub doradcy metodycznego:
w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli (WDN) jako forma dzielenia się wiedzą,
z inicjatywy nauczyciela w związku z zamiarem poddania się ocenie pracy (Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia MEN z 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli),
w związku z awansem zawodowym nauczycieli ( Zgodnie z § 9 ust.1 pkt 3 rozporządzenia MEN z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Nauczyciel przeprowadzając zajęcia otwarte dzieli się swoim doświadczeniemi swoimi pomysłami, stając się inspiracją do poszukiwań i kreatywności dla innych. Zajęcia te mają ważny wymiar praktyczny, którego niestety bardzo brakuje w obecnym sposobie kształcenia przyszłych nauczycieli wychowania przedszkolnego. Dlatego też, bardzo zachęcamy wszystkich nauczycieli zarówno do prowadzenia jak i udziału w zorganizowanych zajęciach otwartych przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.
Z przeprowadzonych zajęć otwartych jest sporządzane krótkie sprawozdanie udostępnione na stronie internetowej WOM-u. Nauczyciel prowadzący zajęcia otrzymuje podziękowanie za ich przeprowadzenie.