szukanie zaawansowane
  strona główna
strona główna
mapa serwisu
mapa serwisu
napisz do nas
napisz do nas
 
www.lubuskie.pl
Strona
główna
O nas Doradztwo
metodyczne
Oferta szkoleń Studia podyplomowe Wspomaganie szkół Sieci współpracy Realizacja
szkoleń
Informacja pedagogiczna Biblioteka
Pedagogiczna
BIP Kontakt
(i)

Jeżeli chcesz
otrzymywać informacje
o nowych szkoleniach
w ofercie naszego Ośrodka
podaj swój adres e-mail.

Kalendarium wydarzeń

« listopad 2024 »
NdzPnWtŚrCzwPtSo
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Edukacja przedszkolna
Dział prowadzą konsultant do spraw wychowania przedszkolnego  Danuta Turłaj oraz doradca do spraw wychowania przedszkolnego Jolanta Talaska
 
Kontakt:
Pracownia Psychoedukacji i Wychowania
Zespół Edukacji Elementarnej

PRZEDSZKOLE  RÓWNA  SZANSE 
 
Cały cywilizowany świat troszczy się o swoich najmłodszych obywateli. Troska ta przejawia się w organizowaniu godnych warunków do rozwoju. Na całym świecie dostrzega się, jak ważna jest wczesna stymulacja i organizowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi, docenia się wpływ wczesnej edukacji na późniejsze osiągnięcia dziecka. Według trwających ponad 30 lat badań prowadzonych w ramach amerykańskiego programu "Perry pre-school Project" dzieci, które chodziły do przedszkoli:
  • zdobywają wyższe wykształcenie,
  • mają lepszą pracę i więcej zarabiają,
  • osiągają wyższy standard życia,
  • rzadziej naruszają prawo i bywają karane,
  • rzadziej korzystają z pomocy społecznej niż osoby o podobnych możliwościach intelektualnychi społecznych, które nie uczęszczały w dzieciństwie na zajęcia przedszkolne.
W okresie wczesnego dzieciństwa możliwości rozwojowe dzieci są największe. Wiek przedszkolny jest tym momentem, kiedy najskuteczniej i najłatwiej jest niwelować różnice wynikające z wpływu środowiska rodzinnego. Dlatego inwestycja w edukację przedszkolną powinna być - i w niektórych krajach jest - zasadniczym elementem polityki wyrównywania szans edukacyjnych.
Wczesna edukacja to najlepszy czas na inwestycję w rozwój możliwości intelektualnych człowieka – trzeba pamiętać, że znaczna ich część kształtuje się do piątego roku życia. Umiejętności, które małe dzieci wyniosą z przedszkola – procentują w szkole – takie dzieci lepiej się uczą. Wczesna edukacja to najefektywniejszy sposób wyrównywania szans edukacyjnych dzieci ze wsi i małych miasteczek, a także dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym. To też inwestycja w lepiej wykształcone, a co za tym idzie zamożniejsze społeczeństwo.
Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka i Konwencji Praw Człowieka" a szczególnie do:
  • właściwie zorganizowanego indywidualnego procesu nauczania i własnego tempa rozwoju,
  • szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
  • ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy,
  • opieki i partnerskiej rozmowy na każdy temat, poszanowania jego godności osobistej,
  • radości i zabawy oraz wyboru towarzyszy zabawy,
  • badania, eksperymentowania, popełniania błędów i doświadczenia konsekwencji własnego zachowania
W przedszkolu dziecko dowiaduje się, jaki jest świat poza rodziną, poznaje wielu kolegów i uczy się z nimi współdziałać. Poznaje też nowych ważnych dorosłych, ufa im i dzięki nim kształtuje prawidłowe relacje społeczne, które staną się podstawą jego życia w różnych środowiskach rówieśniczych zawodowych i partnerskich. Dziecko w przedszkolu jest szczęśliwe.

 

 

 
Pracownia Zarządzania Oświatą
 
Pracownia Psychoedukacji i Wychowania
 
Pracownia Doskonalenia Metodycznego
 
Pracownia Technologii Informacyjnych
 
Biblioteka Pedagogiczna
 

Platforma e-learningowa

© 2008 Wojewódzki Ośrodek Metodyczny statystyka Copyryght © 2008
projekt i wykonanie: WebDawid